خواص دارویی اکلیل الملک(ناخنک)
header
تبلیغات

لطفا از سایت حمایت کنید

خرید ویژه بلک فرایدی از سایت دی جی کالا

$$$ تبلیغات در سایت نوین طیور$$$

$$$ طراحی نقشه هوادهی مرغداری $$$

اعضا

نام کاربری:
کلمه عبور:
سبد خرید
کانال نوین طیور

کانال نوین طیور

مقاله
تبلیغات

 

جستجوی گوگل
Google


در كل اينترنت
در اين سايت

جستجو
رهگیری سفارش
شناسه سفارش :

بازدید کننده
شروع شمارش: 1391-12-24
کل بازدید ها: 32302398
بازدید کننده: 30953896
بازدید های امروز: 20811
بازدید های دیروز: 18866
برچسب ها
خواص دارویی اکلیل الملک(ناخنک)

خواص دارویی اکلیل الملک(ناخنک)

خواص دارویی اکلیل الملک(ناخنک)


به فارسی و در کتب طب سنتی « ناخنک » و « اکلیل الملک » نام برده می شود ، گیاهی است از خانواده Leguminosae نام علمی ان Trigonella grandiflora Boiss می باشد و معمولا میوه ان را که مورد مصرف پزشکی است ، اکلیل الملک می نامند .


● مشخصات
گیاهی است با اختلافات جزئی شبیه شنبلیله ولی برگها و گلهای ان کمی درشت و میوه ان هلالی برنگ نخودری روشن است که در داخل ان دانه های زرد رنگ و معطر قرار دارد.. این دارو در بازار ایران با نام ناخنک عرضه میشود.
● خواص – کاربرد


ناخنک از نظر طبیعت نظر سشیخ الرئیس ابو علی سینا گرم و خشک در مرتبه اول است ، ولی Dioscorides ان را معتدل در حرارت و برودت می داند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند. ضماد تخم ان با سرکه و روغن گل سرخ اگر بر سر گذارده شود و یا ریختن اب دم کرده ان بر سر برای رفع سردرد ، سرگیجه ، سکته مغزی ، لقوه ، فراموشی و مالیخولیای سبک مفید است . اگر ۸ گرم ان با ۲۰ گرم عسل خورده شود برای فلج و سستی اعضای بدن نیز برای فلج و سستی اعضا مفید است.


خوردن اب دم کرده ان بتنهایی و یا با ادویه مناسب مانند بابونه و صعتر و شبت نیز برای امراض فوق مفید است.
خوردن اب دم کرده ان برای رفع درد معده و کبد و طحال و رحم مفید است .

اگر اب دم کرده ان با انجیر و عسل خورده شود برای ازدیاد ترشح شیرو اسپرم نافع و مدر است و قاعده اور . خوردن ۱۲ گرم عصاره گیاه و تخم گیاه با دوشاب برای ورم الات داخل شکم و بدون تخم ان برای رفع درد و اگر با زعفران مخلوط شود برای تسکین ضربان همه اعضا مفید است. خوردن دم کرده شاخه وبرگ ان مدر است و قاعده اور و برای اخراج جنین کمک میکند. مضر بیضه ها می باشد از این نظر باید با عسل و انجیر و مویز خورده شود. مقدار خوراک ان ، از تخم ان تا ۱۰ گرم و از عصاره گیاه تا ۸۰ گرم است . جانشین ان از نظر خواص بابونهو فراسیون است.


توضیح : در بعضی از مدارک فنی نام اکلیل الملک را برای ( نفله ) یا .melilot اورده اندکنما این که این نام را برای چند گیاه دیرگ نظیر Astragalus hamosus و یا Fritillaria impetialis نیز گفته اندکه قطعا در این موارد نام اکلیلالملک یک توصیفی از شکل گیاه است که مانند تاج می بادشولی اکلیل الملک مکه در بازار بانام ناخنک عرضه میشودو میوه ان به شکل هلال است.همین T.frandirlora می باشد.
( از یادداشتهای محقق دانشمند دکتر DR.H aussknecht که در فرهنگ شلیمر اورده شده است. )

اکلیل الملک،ناخنک، یونجه زرد

Melilotus officinalis

آنرا صابع الملک نامند، به فارسی گیاه قیصر، شاه‌افسر و ناخنک گویند و به هندی نیز پرنگ نامند ؛ دو صنف می‌باشد و گیاه هر دو صنف شبیه به هم اما ثمر یک صنف هلالی شکل و در غلافی مانند تخم ترب و تخم‌های آن مدور و ریزه‌تر از خردل و بعضی را تخم شبیه به حلبه و غلاف غیر هلالی و ثمر صنف دوم باریک‌تر و هلالیت آن کم‌تر و برگ آن مدور به قدر درهمی و شاخه‌های آن باریک و درشت و صلب و پراکنده و بعضی منبسط بر روی زمین.
طبیعت آن گرم و خشک در اول و بعضی مرکب‌القوی و جزو حار یابس در آن زیاده از جزو بارد گفته و دیسقوریدوس معتدل در حرارت و برودت دانسته
خواص عمومی آن شامل حل کنندگی،اعتدال دهنده، قابض و خشک کنندگی می باشد ولی خاصیت قبض آن از حل کنندگی کمتر است بنابراین اعضاء را اعتدال بخشیده و لطیف کرده و تقویت می نماید و بطور عام تورمهای سخت را نرم می گرداند

افعال و خواص دیگر آن: محلل و منضج و قابض و مجفف[1] اما قبض آن کمتر از تحلیل آن و لهذا و منضج و ملطف و مقوی اعضاء و ملین اورام است صلبه[2] است و جهت صداع ضماد آن با سرکه و روغن گل بر سر و همچنین نطول[3] آب گرم مطبوخ آن صداع و دوار و سدر[4] و اختلاج[5] و سکته و لقوه[6] و استرخای[7] حادث از بلغم و صفرا و گرفتن بخار آن در حمام در هر روز و شب و تمریخ به دهن[8] جهت امراض مذکور و برای اختلاط ذهن و رعونت حمق[9] و بلادت و مالیخولیا و نسیان خوردن دو درهم آن با پنج درهم عسل نافع است.



[1] خشک کننده
[2] سخت شدن تب
[3] بر عضو ریختن آبی که بر دواها جوشانیده باشند
  [4]تاریکی که عارض دیده شود هنگام برخاستن از زمین
[5] تنگی نفس
[6] بیماری کجی دهان و روی که علت آن این است که عضله ها روی افتد و چشم و ابرو و پوست و پیشانی و لبها کوژ گردد.
[7] سست گردیدن عضلات و خواب رفتن آن
[8] چرب و روغن مالیده
[9] نادانی و کم عقلی
پیک شفا- پارس ناز

       .: نظر شما در مورد این مطلب:.
نام *:
 ایمیل :  
نظر شما *
لطفا حاصل عبارت را در باکس زیر وارد نمایید : *
3
به علاوه
27
=
     
به novintiur.ir امتیاز دهید :
با تشکر از حمایت شما