طریقه پیوند زدن پسته
header
تبلیغات

لطفا از سایت حمایت کنید

خرید ویژه بلک فرایدی از سایت دی جی کالا

$$$ تبلیغات در سایت نوین طیور$$$

$$$ طراحی نقشه هوادهی مرغداری $$$

اعضا

نام کاربری:
کلمه عبور:
سبد خرید
کانال نوین طیور

کانال نوین طیور

مقاله
تبلیغات

 

جستجوی گوگل
Google


در كل اينترنت
در اين سايت

جستجو
رهگیری سفارش
شناسه سفارش :

بازدید کننده
شروع شمارش: 1391-12-24
کل بازدید ها: 32304523
بازدید کننده: 30956016
بازدید های امروز: 22936
بازدید های دیروز: 18866
برچسب ها
طریقه پیوند زدن پسته

طریقه پیوند زدن پسته

انواع روش های پیوند زنی پایه پسته:

1-پیوند لوله ای 2-پیوند شکمی 3-پیوند اسکنه ای

 

 ۱. پیوند لوله ای

 به علت ساده بودن و درصد بالای جوش خوردن آن برای پایه های معمولی پسته بیشتر استفاده می شود. پیوند یعنی کندن قسمتی از بافت زاینده یک گیاه و چسباندن آن به قسمتی  از اندام روینده گیاه دیگر به صورتیکه از ترکیب این اتصال کوالتیوار یا رقم مورد نظر بدست آید.

هنگام برداشتن پوست از  نهال پایه   باید بگونه ای  پوست آوند برداشته شود  که  آسیب یا خراشی  و تماسی با  سطح اوند ایجاد نکند . هر گونه اثر  نوک چاقوی پیوند زنی  بر روی  اوند چوبی  باعث اسیب میشود و در صد موفقیت کاهش می یابد .

در روش پیوند لوله ای  دمای  هوا  باید بین (13- 32 درجه )باشد  در غیر این صورت  قبل از تشکیل شدن و تولید لایه زاینده  در اثر تبخیر  و گرمای هوا  پیوندک خشک می شود به همین دلیل  پیوند شکمی  در مناطق با گرمای بیشتر به دلیل وجود مواد ذخیره بیشتر  موفق تر از پیوند لوله ای  خواهد بود  همچنین  رشد  پیوند  به روش شکمی  بیشتراز روش لوله ای میباشد.

۲. پیوند به روش شکمی

از روش پیوند شکمی برای پیوند زدن نهال های هیبریدی (ucb1) استفاده می شود.

 

درپیوند شکمی فقط یک جوانه از درخت مادری جدا می شود و به بدنه پایه متصل می شود .

پیوند شکمی در اوائل مرداد یعنی موقعی زده می شود که جوانه رسیده و خواب باشد اما پایه فعال و لغزنده و به اصطلاح پوست دهنده باشد . معمولا هنگام احداث باغ اعم از جدید تا قدیم ، پایه های نرک را ابتدا در اسفند ماه می کارند و در تیرماه سرجا پیوند می زنند.

چنانچه نگرفت همان پایه را درشهریور ماه مجددا پیوند میزنند. بعضی ها پایه را درخزانه پیوند می زنند و در اسفند سال بعد یا در آذر ماه همان سال به محل اصلی منتقل می سازند.

پیوند شکمی معمولی ترین پیوندی است که به شکل T بطور تجارتی تا 99 درصد در پسته کاری های جدید عمل می شود (در صورتی که در ایران معمولی ترین آن پیوند لوله ای است) و چنانکه اشاره شده است بهترین فصل پیوند هنگامی است که پایه لغزنده و جوانه رسیده باشد.

۳. پیوند به روش اسکنه ای

 پیوند اسکنه ای که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد معمولا جهت احیا باغات فرسوده  و تجدید حیات درختان بکار گرفته می شود شرط موفقیت در این نوع پیوند وجود پایه سالم و انتخاب قطر مطلوب ساقه یا تنه است. برای انتخاب پیوندک در این پیوند باید از جست های بالغ تاج درخت یا پا جوش  های جوان درپای درخت استفاده  کرد چون جوانه های خواب در درختان بالغ معمولا جوانه های گل دهنده هستند لذا بهتر است که از جوانه های رویشی  بر حسب  اندازه و محل رویش آنها استفاده شود. جهت موفقیت پیوند شکمی یا وصله ای باید از چاقو های تیز و برنده مخصوصی استفاده کرد و دقت شود تا لایه های روینده پایه و پیوندک هر چه بیشتر و محکم تر بهم چسبیده و متصل شوند.

 بستن پیوندک به پایه پس از انجام عمل پیوند در هر نوع پیوندی شرط سوم موفقیت است با اینکه از هر نوع نخی می توان استفاده کرد اما استفده از نوار های پلاستیکی نتیجه بهتری میدهد . همچنین از چسب های پیوند  بخصوصی برای پیوند اسکنه ای به منظور جلوگیری از خشک شدن شیره نباتی در لایه های روینده نیز توصیه می شود.

 

شرط های لازم جهت موفقیت در پیوند

  • پیوند و پیوندک ها باهم هم قطر باشند
  • پایه و پیوندک باید در مرحله نیم خشبی باشد.
  • پیوندک ها از جوانه های سالم و شاداب تهیه شوند
  • چناچه هست تا ده روز قبل از عمل پیوند باغ را آبیاری کنید به علت بالا بودن رطوبت نسبی شاخه ها و همچنین شادابی پایه شده و عمل پیوند زنی با موفقیت بیشتری توام خواهد شد .
  • معمولا ده تا پانزده روز بعد از عمل پیوند جوانه پیوندک شروع به فعالیت و رویش می کند ، به منظور رشد بهتر باید شاخه های کوچک جانبی از محل جوانه های زیر پیوندک قطع گردد .

محصولات مرتبط :

بسته آموزش پرورش درخت پسته

مقالات مرتبط :

علائم کمبود ازت در درختان

پایه ucb1 (نهال پسته آمریکایی)

سم پاشی در فصل بهاره

میزان آب مورد نیاز درخت پسته

شرایط آب و هوایی، کاشت داشت و برداشت درخت پسته

بررسی کامل خواص و مضرات خوردن پسته

علت سیاه شدن دانه های پسته در ابتدای ارزنی یا عدسی شدن چیست؟

علایم خسارت نماتد مولد غده در ریشه

بهترین پایه پسته

نقش عناصر موثر موجود در ترکیبات فروت ست

دلایلی که باعث کم اثر یا بد اثر شدن سم میشود

روش و زمان مصرف روغن ولک

طریقه پیوند زدن پسته

آبیاری،هرس،کود دهی،آفات درخت پسته

منبع : پسته رفسنجان

       .: نظر شما در مورد این مطلب:.
نام *:
 ایمیل :  
نظر شما *
لطفا حاصل عبارت را در باکس زیر وارد نمایید : *
7
به علاوه
38
=
     
به novintiur.ir امتیاز دهید :
با تشکر از حمایت شما