تغذیه خیار گلخانه ای
header
تبلیغات

لطفا از سایت حمایت کنید

خرید ویژه بلک فرایدی از سایت دی جی کالا

$$$ تبلیغات در سایت نوین طیور$$$

$$$ طراحی نقشه هوادهی مرغداری $$$

اعضا

نام کاربری:
کلمه عبور:
سبد خرید
کانال نوین طیور

کانال نوین طیور

مقاله
تبلیغات

 

جستجوی گوگل
Google


در كل اينترنت
در اين سايت

جستجو
رهگیری سفارش
شناسه سفارش :

بازدید کننده
شروع شمارش: 1391-12-24
کل بازدید ها: 32171267
بازدید کننده: 30823000
بازدید های امروز: 11018
بازدید های دیروز: 28152
برچسب ها
تغذیه خیار گلخانه ای

تغذیه خیار گلخانه ای

 

 

یار گیاهی است یکساله از خانواده کدوئیان ( Cucurbithacae ) با نام علمی (Cucumis Sattivus) برای کشت در گلخانه بایستی از واریته های بکزرا یا پارتنوکارپیک خیار استفاده شود که در آنها گل نر وجود نداشته و گلهای ماده بدون عمل گرده افشانی ولقاح تولید میوه می کنند . حرارت اپتیمم برای خیار گلخانه ای 25-20 درجه سانتی گراد و رطوبت اپیتمم 65%-60% می باشد . Ec آب مورد استفاده برای خیارگلخانه ای بایستی حدود 1-0.8 میلی موس بر سانتی متر بوده و آب های با Ec بیشتر از 2 میلی موس بر سانتی متر برای کشت گلخانه ای مناسب نمی باشند . همچنین بهترین PH خاک 7-6 بوده و مقدار Ec محلول خاک نیز نبایستی از 2 میلی موس بر سانتی متر تجاوز کند .

 

جهت افزایش عملکرد محصولات گلخانه ای در واحد سطح و بالا بردن راندمان تولید در واحد سطح مدیریت تغذیه گیاهی در گلخانه ها امری حیاتی و انکار ناپذیر می باشد .

 

 

نقش عناصر غذایی در رشد و نمو خیار گلخانه ای

 

ازت : ازت بیشتر در رشد اندامها نقش دارد تا در تشکیل میوه . مقادیر بیش از حد ازت سبب رشد رویشی زیاد و اختلال در رشد ریشه و میوه می گردد .

 

فسفر : مقدار فسفر در گیاه بسیار کمتر از ازت بوده و مهمترین عنصر برای رشد و نمو ریشه مخصوصا" در شرایطی که خاک سرد است محسوب می گردد . در کمبود فسفر برگهای جوان کوچک مانده و سفت و شکننده و کم رنگ و آبکی می گردند و در نهایت برگها چروکیده ، قهوه ای و سپس خشک می گردند .

 

 

پتاسیم : عنصری است که برای تولید میوه با کیفیت بالا ، بسیار ضروری می باشد . فراوانی ازت ، فسفر و یا کلسیم می تواند کمبود پتاسیم را به همراه داشته باشد .

 

کلسیم : کلسیم مهمترین نقش را در ساختمان و استحکام غشاو دیواره سلولی دارد . حرکت کلسیم از برگهای پیر به سمت برگهای جوان خیلی کند است . کمبود کلسیم با کلروز بین رگبرگی و ایجاد نقاطی در حاشیه برگ شروع شده ، فاصله بین گره ها کوچک مانده ، گلها عقیم شده و ریشه ها نحیف و کوچک مانده و میوه ها بی مزه و ریز خواهند شد . گلگاه میوه به طورطبیعی رشد نمی کند.

 

 

منیزیم : کمبود منیزیم با ایجاد لکه های کلروز و نقاط قهوه ای رنگ بر روی برگهای خیار در پائین بوته ظاهر می شود .

 

آهن : علامت کمبود آهن کلروز بین رگبرگی است که در برگهای جوان به سرعت توسعه می یابد

 

منگنز : مهمترین نقش منگنز تسریع در عمل فتوسنتز است و یکی از عناصر موثر در تولید هورمون اکسین به شمار می رود . از آنجایی که بین آهن و منگنز رقابت وجود دارد ، ممکن است کمبود منگنز در عین حال بیان کننده مسمومیت آهن نیز باشد .

 

روی : عمل چندین آنزیم مهم در گیاه وابسته به نقش عنصر روی می باشد . علائم کمبود بصورت ایجاد و توسعه لکه های بین رگبرگی روشن در برگها مشاهده می شود

 

بر : وجود عنصر بر در تقسیم سلولی و تمایز در نقاط رشد به خصوص نقاط رشد انتهایی ضروری است . علائم ظهور کمبود بر در هنگام برداشت وقتی است که برگهای پائین و میانی به رنگ زرد و روشن در آمده و خیار ترد و شکننده می گردد .

 

 

مس : علائم کمبود مس در گیاه خیار بصورت محدودیت رشد ، کوتاه شدن فاصله بین گره ها ، کوچک ماندن برگها ، برنزه شده برگها و سوختن نوک برگها می باشد . بوته ها کوتاه قد مانده و تشکیل جوانه های زایشی و گل در انتهای بوته خیار کاهش می یابد .

 

مولیبدن : مولیبدن در متابولیسم ازت در گیاه نقش اساسی دارد در حدود 0.2 ppm مولیبدن قابل دسترس درخاک برای کشت خیار کفایت می کند . فعالیت مولیبدن با افزایش PH بالا می رود بنابراین کمبود آن بیشتر در خاکهای اسیدی اتفاق می افتد .

 

 

دوست عزیز برای برداشت محصول بیشتر و با کیفیت بالا از کود های بیولوژیکی چون( بارور 2) و بیولو چینگ و همچنین از کود آلی گوگردی همراه کود مرغی و از ریز مغزی ها همراه با آبیاری و کودهای محلولپاشی به اندازه و با برنامه استفاده نمایید و سعی کنید از کودهای شیمیایی زیاد استفاده نکنید چون هم خاک و آب را مسموم می کند و هم گیاه را.

محصولات مرتبط :

بسته آموزش پرورش خیار گلخانه ایی

سی دی آموزش پرورش خیار گلخانه ایی

مقالات مرتبط :

پرورش خیار

مراحل مختلف کشت خیار درختی

مشخصات بذر خیار گلخانه ای

آموزش پرورش گیاه گلخانه ایی

معرفی آفات و بیماری های مهم در خیار گلخانه ای

کشت خیار گلخانه ای

کوددهی خیار

تصاويری از اختلالات تغذيه ای در خيار گلخانه ای

بررسي كشت توام خيار و گوجه فرنگي

تغذيه وآبیاری در خیار گلخانه ای


       .: نظر شما در مورد این مطلب:.
نام *:
 ایمیل :  
نظر شما *
لطفا حاصل عبارت را در باکس زیر وارد نمایید : *
49
به علاوه
14
=
     
به novintiur.ir امتیاز دهید :
با تشکر از حمایت شما